play

Testausten kautta kohti julkaisua

Teemu Jyrkinen haluaa Kingshuntin seisovan kansainvälisten jättiläisten joukossa. Kuva: Ville Tanskanen

Teemu Jyrkinen haluaa Kingshuntin seisovan kansainvälisten jättiläisten joukossa. Kuva: Ville Tanskanen

Ville Tanskanen
Lukijan mielipide

Tiedepuistolle uusiin tiloihin muuttanut joensuulainen Vaki Games painaa täyttä höyryä eteenpäin.

Vuonna 2016 perustettu yritys työllistää tällä hetkellä yhdeksän ihmistä.

Syksyllä järjestettävään suureen pelialaan tapahtumaan Gamescomiin mennessä on saatava paljon tehtyä, sillä Kingshunt julkistetaan laajemmin kyseisessä tapahtumassa ja pelin suurempi betatestaus alkaa silloin.

– Tarkoituksena on järjestää tulevan syksyn aikana yhä suurempia pelitestauksia ja kehittää peli julkaisukelpoiseksi. Lopullinen julkaisu sijoittuu ensi vuoden alkuun, jolloin peli julkaistaan pelien jakelupalveluissa Steamissa ja Epic Games Storessa, Vaki Gamesin toimitusjohtaja Teemu Jyrkinen kertoo.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kingshunt on moninpelattava taisteluareenapeli, jossa pelaaja taistelee uniikeilla sankarihahmoilla toisia hahmoja vastaan suurella taistelutantereella. Pelissä on kaksi joukkuetta, puolustajat ja hyökkääjät.

– Puolustajat ovat ahtaalle ajetun ihmiskunnan edustajia, jotka suojelevat sukupuuton partaalla olevia jättiläismäisiä Guardian-olentoja. Hyökkääjät ovat muita elämänmuotoja uhkaavan kuolemanarmeijan sotureita, joiden tavoitteena on murtaa puolustukset ja tuhota Guardianit.

Pelissä olevia sankarihahmoja kehitetään pelin aikana. Jokaisella hahmolla on omat kykynsä, joilla vastustajan pelaajia vahingoitetaan tai heidän toimintaansa estetään.

– Peli ei ole pelkkää silmitöntä räiskintää vaan pelaajien tulee toimia osana joukkuetta ja miettiä yhdessä, kuinka he voivat voittaa taistelun, Jyrkinen selostaa.

Vaki Gamesin tavoitteena on tuottaa peli, jota pelaajat voivat pelata vuosia. Peliä tehdään hardcore-yleisölle eli pelaajille, jotka haluavat kuluttaa aikaa oppiakseen pelin läpikotaisin.

Pelitestaukset ja sitä kautta saatu palaute ovat olleet merkittävässä asemassa näiden tavoitteiden saavuttamisessa.

– Saamme pelaajilta koko ajan tietoa, jonka avulla voimme päivittää peliä paremmaksi. Haluamme, että julkaisemamme peli olisi vasta ensimmäisen versio tästä pelistä.

Pelinkehittäjillä on tiettyjä olettamuksia siitä, millaisia ominaisuuksia pelaajat haluavat peliin ja kuinka he pelaavat sitä. Heidän ajatuksenaan on rikkoa metaa eli tyyliä, jolla peliä pelataan. Peliin julkaistaan joka kvartaalilla uusia hahmoja ja päivityksiä, joiden tarkoituksena on sekoittaa pakkaa.

– Viiden vuoden päästä peli voi olla hyvin erilainen kuin mitä se on ensimmäisessä julkaisussa. Peli kehittyy koko ajan, eikä se vastaa enää edes sitä, mitä se oli alussa. Monet tällä hetkellä kilpailullisesti pelattavista peleistä ovat samalla tavalla pitkiä elinkaareltaan, monet jopa yli 10-vuotisia.

Korona pysäytti pelit

Korona-virus on ulottanut kyntensä myös videopelialaan: monet peliyhtiöt ovat ilmoittaneet peliensä viivästymisestä ja yhä useampi suuri pelitapahtuma on jouduttu perumaan.

Koska turnaukset ja peliliigat ovat nykyisin suosiossaan urheiluun verrattavissa olevaa viihdettä, on suuressa osassa turnauksista paikan päällä tapahtuva katsominen erityinen osa fanikokemusta.

Koronan iskettyä täysillä päälle suosittujen pelien, kuten Overwatchin, Call of Dutyn ja League of Legendsin kilpailutoiminta asetettiin täydelliseen jäädytystilaan.

E-urheilun seuraajien toivo heräsi kuitenkin uudelleen, kun LPL-liigan otteluita pelattiin onnistuneesti onlinen kautta sen sijaan, että pelit olisi pelattu areenoilla. Muut liigat ovat seuranneet tätä esimerkkiä ja peliliigojen toiminta on alkanut elpyä.

E-urheilun fanien helpotukseksi yhä useamman pelin liiga tekee tai on tehnyt paluunsa pelaamalla loput sarjapelinsä onlinen kautta.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta