play

Janne Mertanen haluaa katsoa Musiikkijuhlilla, miten uusi Steinway soi kehutussa salissa

Taiteellinen johtaja Janne Mertanen pystyy miettimään jo nyt myös ensi vuoden festivaalia.

Taiteellinen johtaja Janne Mertanen pystyy miettimään jo nyt myös ensi vuoden festivaalia. Kuva: Aimo Salonen

Aimo Salonen

Oleellinen on esillä jo Joensuun Musiikkijuhlien (10.–18.6.2024) verkkosivujen etusivulla: Uusi uljas konservatorion Steinway-flyygeli nousee valokeilaan Musiikkijuhlien kesän kymmenessä konsertissa.

– Nyt tänne voi tuoda esiintymään kenet tahansa, eikä tarvitse yhtään hävetä soittimen puolesta, mikä kieltämättä ehkä tapahtui sen konservatorion vanhan flyygelin kohdalla, taiteellinen johtaja, pianisti Janne Mertanen kiteyttää.

Vanha flyygeli, joka nyt on konservatorion uuden rakennuksen pienessä salissa, on vuodelta 1965. Mertasen mukaan siinä ei ole enää muita alkuperäisiä osia kuin runko.

– Tämä Steinway on vielä suhteellisen uusi, ja Steinwayssa on jo itsessään sointikulttuuri, joka on käsite. Kun kaupunki on investoinut tämmöiseen soittimeen, halusin tuoda sitä myös esille.

Steinwayn lisäksi Mertanen nostaa esille konservatorion uuden salin, jonka akustiikka on saanut siellä esiintyneiltä kehuja.

Täällä on nyt maailmanluokan puitteet, Helsingissä ei tällaisia resitaalisaleja ole.
Janne Mertanen

– Täällä on nyt maailmanluokan puitteet, Helsingissä ei tällaisia resitaalisaleja ole. Akustisesti sali on muunneltavissa niin, että jälkikaikua pystyy säätämään kunkin soittajan toiveiden mukaisesti.

Ohjelmisto rakentuikin nyt niin, että piano on jossain muodossa mukana kaikissa konserteissa, ja elokuista Joen yön (16.8.) torilavaesiintymistä lukuun ottamatta kaikki tapahtumat ovat konservatorion salissa.

– Kiva oli ottaa mukaan myös jazzkonsertti ja kaksi jazzpianistia (Kestutis Vaiginis ja Joonas Haavisto), Mertanen sanoo.

– Ajattelin, että samalla soittimella kuullaan eri genrejä, ja kun pianisteja on yhteensä seitsemän, on mielenkiintoista vertailla, miten sama soitin soi eri soittajien käsissä.

Musiikkiteatteria Joensuun Musiikkijuhlilla on ollut aiempina vuosina jonkin verran, ja se saa jatkumoa 11. kesäkuuta, jolloin näyttelijä-pianisti Elina Mustosen, pianisti-säveltäjä Olli Mustosen ja ohjaaja-dramaturgi Johanna Freundlichin Sinetti – Olga Knipper, Anton Tsehov ja 857 rakkauskirjettä -esitys nähdään ja kuullaan konservatoriolla.

– Elina Mustosen kanssa oli puhetta jo pari vuotta sitten tulevasta esityksestä ja tuntui, että se sopii myös tähän kesään. Ja tietenkin on Seela Sella, joka on mukana Vihreä sali -esityksessä. Kun hän oli täällä pari vuotta sitten, oli puhetta uusintaesityksestä, Mertanen kertoo.

Vihreä sali soi -ilta on 13. kesäkuuta. Käsikirjoitus on Sirpa Kähkösen, ja Seela Sellan lisäksi siinä ovat mukana sopraano Pia Freund ja pianisti Kristian Anttila.

Vuoden nuori taiteilija tulee Joensuusta. Baritoni Gabriel Kivivuori Sedano avaa festivaalin maanantaina 10. kesäkuuta yhdessä Janne Mertasen kanssa.

Joensuun Musiikkijuhlat pääsi aloittamaan tänä vuonna markkinoinnin hyvissä ajoin, kun helmikuussa tullut Suomen Kulttuurirahaston apurahapäätös varmisti, että Mertanen voi toteuttaa festivaalinsa sellaisena kuin halusi.

Merkittävää on suurten paikallisten yritysten PKO:n, PKS:n, OP:n ja Abloyn mukaan tulo niin, että jotkut tekivät kaksivuotiset, jotkut kolmevuotiset sopimukset.

– Hienoa on, että jo nyt pystymme suunnittelemaan myös ensi vuotta, Mertanen sanoo.

– On paljon taiteilijoita, joita agentit vievät ympäri maailmaa. Myöhässä ollaan, jos ehdotukset festivaalille tulosta jäävät odottamaan apurahapäätöksiä.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta