Julkaistu    |  Päivitetty
Sanna Antikainen

Mikkosen lausunnot uhka demokraattiselle järjestelmälle

Uusi vihreiden sisäministeri Krista Mikkonen aloitti uuden pestinsä kertomalla ensimmäisessä tiedotustilaisuudessaan, kuinka opposition välikysymys on uhka kansalliselle turvallisuudelle. Hän perusteli mielipidettään sillä, että oppositio haluaa tuoda julkiseen keskusteluun asioita, jotka eivät sinne kuulu.

Mikä sitten on tuo mainittu välikysymys?

Välikysymyksellä tarkoitetaan parlamentaarisessa hallitusjärjestelmässä käytettyä menettelyä, jonka avulla selvitetään, nauttiiko hallitus suorilla kansanvaaleilla valitun parlamentin luottamusta. Välikysymyksestä säädetään perustuslaissa, joten välikysymys on erittäin tärkeä osa demokraattista järjestelmää. Sillä on mahdollista kaataa esimerkiksi laittomasti toimiva hallitus.

Perussuomalaisten, kokoomuksen, kristillisten ja Liike Nytin välikysymys koskee Suomen varautumista siirtolaisvirtojen ohjaamiseen perustuvaan hybridivaikuttamiseen. Asia on ajankohtainen Puolan rajan tapahtumien vuoksi. Välikysymystekstissä kysytään esimerkiksi, mitä hallitus aikoo tehdä turvatakseen rajavalvonnan ja rajaturvallisuuden Suomen ulkorajoilla ja miten hallitus valmistautuu estämään hallitsemattoman laittoman maahantulon Suomeen. Nämä asiatko todella ovat Mikkosen mielestä asioita, joista ei saisi julkisuudessa puhua?

Uuden sisäministerin lausuntojen lukemisen jälkeen minun oli tarkistettava vielä kerran, että ne todella olivat Krista Mikkosen eivätkä Aljaksandr Lukashenkon tai Vladimir Putinin lausuntoja. Pelottavinta Mikkosen lausunnoissa onkin se, että ne ovat suoraan Venäjän ja Valko-Venäjän valtaapitävien ohjekirjasta, kuinka hiljentää ja tuhota kriitikot ja oppositio. Venäjällä ja Valko-Venäjällä oppositio koetaan valtaapitävien joukoissa niin suureksi uhaksi, että oppositio hiljennetään ja ne, ketkä eivät suostu hiljenemään heitetään vankilaan, tapetaan tai ainakin yritetään tappaa esimerkiksi myrkyttämällä.

Hae Heilistä